مهندسی برق و الکترونیک


مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


نحوه انتخاب و خرید لامپ کم مصرف

 

انتخاب لامپ بایستی با توجه به شکل، ظاهر، رنگ و مکان مورد استفاده آن باشد به طور مثال در گذشته نصب لامپ های رشته ای در مکان های پررفت وآمد، اتاق با سقف کوتاه ، سالن های کنفرانس و.... به تعداد زیاد بعلت آمدوشد زیاد در آن محیط ها از اشتباهات طراحان روشنایی به شمار می رفت.مدت زمان روشن بودن لامپ و خاموش-روشن شدنهای متوالی و پی درپی از ملاک های دیگر طراحی روشنایی به شمار می رود. برای مکان هایی که تعداد دفعات کلید زنی (خاموش و روشن شدن) آن ها زیاد بوده و در عوض مدت زمان روشن بودن لامپ حداقل می باشد معمولا از لامپ های وات پایین به همراه کلید زنی بالا (مانند لامپ رشته ای ١٠٠ وات) استفاده می گردد. هرچه تعداد دفعات خاموش و روشن شدن لامپ کمتر باشد و مدت زمان روشن بودن آن طولانی گردد طول عمر مفید لامپ به میزان قابل ملاحظه ای افزایش نشان می دهد.

طول عمر ٨٠٠٠ ساعت عنوان شده بر روی لامپ های کم مصرف استاندارد اصولا از روی قاعده بالا تعریف شده است،استفاده از لامپهای کم مصرف در منازل مسکونی جهت اتاق های مطالعه، نشیمن، پذیرایی وآشپزخانه و سالن های مجتمع های مسکونی که اکثرا به روشنایی ٢۴ ساعته نیاز دارند، مناسب به نظر می رسد. استفاده از لامپ های روشن در مکان هایی که دارای دیوارهای شفاف بوده و بازتاب نوری بالایی دارند ایده آل به نظر می رسد.

میزان گرمای متصاعد شده از لامپ های کم مصرف بسیار کمتر از لامپ های رشته ای بوده و لذا استفاده از آن ها در محیط هایی با سیستم تهویه مرکزی، بسیار به صرفه جویی انرژی کمک می نماید.

با توجه به اینکه نور لامپ های کم مصرف به محیط پراکنده میشوند پیشنهاد می گردد از قاب چراغ و منعکس کننده های مناسب جهت بهره مندی حداکثری از نور این لامپ ها، استفاده نمود.

به منظور داشتن حداکثر نور دهی مناسب (شار نوری) لامپهای کم مصرف به صورت آویز نصب گردند.

پس از روشن شدن لامپ های کم مصرف در حدود ۴ دقیقه زمان لازم است تا آنها به بیشترین میزان نوردهی (شارنوری) برسند.

 

انتخاب لامپ بايد با توجه به شكل ظاهري، رنگ نور و محل صحيح نصب صورت پذيرد. مثلاً نصب لامپ هاي رشته‌اي فراوان در سقف كوتاه سالن كنفرانس يا  بانكي كه روزانه مراجعين بسيار زيادي دارد از اشتباهات طراحي روشنايي مي‌باشد. مدت زمان روشن بودن لامپ و تناوب خاموش و روشن شدن آن يكي ديگر از ملاك هاي طراحي روشنايي مي‌باشد. لامپ هاي رشته‌اي براي محل‌‌هايي مثل دستشويي، حمام، راه‌پله، انباري و مانند اين ها مناسب مي‌باشند، چرا كه مدت زمان روشن بودن آنها كوتاه و تعداد دفعات قطع و وصل آنها زياد است. در صورتيكه اين موضوع با ويژگي لامپ هاي كم مصرف در تضاد است، چرا كه طول عمر لامپ هاي كم مصرف به تعداد دفعات خاموش و روشن شدن بستگي دارد. هر چه تعداد دفعات خاموش و روشن شدن اين لامپ ها كاهش يابد، طول عمر آنها افزايش مي‌يابد، بطوريكه طول عمر بيش از 8000ساعت با توجه به اين مسأله عنوان شده است. با توجه به مطالب ياد شده استفاده از لامپ هاي كم مصرف در اتاق‌های نشيمن و آشپزخانه در خانه‌های مسكوني و در مجتمع‌هاي مسكوني براي روشنايي سالن هايي كه بطور 24 ساعته نياز به روشنايي دارند توصيه مي‌شود.
لامپ كم مصرف، با توان الكتريكي 5 تا 25 وات مي‌تواند جايگزين مناسبي براي لامپ هاي شمعی و رشته‌ای باشد، بطوريكه طول عمر آن 8 برابر و بهره‌نوري آن 5 تا 6 برابر لامپ رشته‌ای است. اساساً لامپ هاي كم مصرف به سبب توان الكتريكي كم و بهره‌نوري زياد، در فضاهای بسته بر ديگر لامپ ها برتری دارند. جدول زير مقايسه‌اي بين لامپ هاي رشته‌اي با كم مصرف را نشان می دهد
 

  نوع لامپ:

  رشته‌اي:

  كم مصرف (فلورسنت فشرده):

  بهره‌نوري (لومن بر وات)

  12

  60

  وات مصرفي براي روشنايي يكسان

  100

  20

  طول عمر

  1000 ساعت

  8000 ساعت

 

خصوصيات محيط اطراف (جنس ديوارها و سقف، رنگ‌آميزي استفاده شده( و ... در راندمان روشنايي تأثيرعمده‌اي دارد، از اين روبراي محل‌هاي مسكوني، اداري وتجاري استفاده از رنگ هاي روشن توصيه مي‌شود، كه درجه بازتاب نسبتاً بالايي دارند.

 

  رنگ:

  درجه بازتاب نور:

  سفيد – كرم روشن

  100 - 80%

  زرد روشن

  65 - 55%

  سبز روشن – صورتي

  50 - 45%

  آبي آسماني – خاكستري روشن

  45 - 40%

 

با توجه به اينكه نور لامپ هاي كم مصرف بصورت پراكنده پخش مي‌شود، استفاده از قاب چراغ و منعكس كننده‌هاي مناسب و شكيل تأثير بسزايي در استفاده حداكثر از نور اين لامپ ها خواهد داشت .

 

پيشنهاداها :

با توجه به توضيحات ارائه شده، ضرورت استفاده بهينه از انرژي الكتريكي در بخش روشنايي به خوبي آشكار گرديده و در اين راستا موارد زير پيشنهاد مي‌گردد :

- استفاده از لامپ هاي كم مصرف (فلورسنت فشرده) بجاي لامپ هاي شمعي لوسترها و رشته‌اي 100وات در اتاقهاي نشيمن، پذيرايي و آشپزخانه

- استفاده از لامپهاي رشته‌اي 60 و 40 وات بجاي لامپ رشته‌اي 100 وات در راه‌ پله‌ها، انباريها، سرويسهاي بهداشتي

- نصب قاب چراغ‌هاي مناسب و شكيل براي لامپهاي كم مصرف به جهت افزايش زيبايي و انعكاس مناسب در راستاي استفاده بهينه از نور لامپ

- استفاده از رنگ آميزي روشن براي ديوارها، سقف، چهارچوب در و پنجره‌ها

- استفاده از كليدهاي زمان‌دار در راهرو‌ها و محل‌هاي عبور جهت خاموش نمودن چراغ فضاهاي بلااستفاده

- استفاده از لامپ هاي فلورسنت معمولي (مهتابي) براي روشنایی محيط‌هاي اداري و ديگر محل هاي كار

 


 

راهنمای انتخاب لامپ کم مصرف 

بر اساس مقادیر شدت روشنایی و دمای رنگ مناسب هر محیط مطابق استانداردهای بین المللی روشنایی

نوع فضا شدت روشنایی متوسط (لوکس) دمای رنگ پیشنهادی (کلوین)
 محیطهای عبور و مرور و فضاهای داخل ساختمانهای اداری
فضاهای تردد
راهروها و فضاهای گردشی 100  
راه پله، پله برقی 150  
محوطه تخلیه و بارگیری 150  
فضای استراحت، سرویس های بهداشتی و کمکهای اولیه
سالن غذاخوری 200 4000
اتاق استراحت 100 6500
سالن تمرینات بدنی 300 6500
رختکن، دستشویی، حمام و توالت 100 6500
اتاقهای آزمایش های پزشکی 500 4000
اتاقهای کنترل
اتاق کنترل کارخانه، اتاق تابلو 200 4000
تلفنخانه، دبیرخانه 500 4000
انبارهای عمومی
انبار (درصورت حضور دایمی 200 لوکس)  100 6500
بسته بندی 300 4000
انبار قفسه بندی شده 
کانالهی حمل اتوماتیک (بدون حضور انسان) 20 6500
کانالهای حمل کالا با حضور انسان 200 4000
صنایع کشاورزی
بارگیری و فرآوری محصولات 200 4000
محل نگهداری حیوانات 50 6500
آماده سازی غذا، لبنیات، شستشوی دستگاها 200 4000
پخت نان و شیرینی
آماده سازی و پخت 300 4000
آماده سازی نهایی، تزیین 500 4000
صنایع سیمان، تولید بلوک های سیمانی
فضای خشک کردن 50  
آماده سازی مواد اولیه ، عملیات روی کوره پخت و میکسر 200  
کارهای ماشینی عمومی 300 نظرات شما عزیزان:
نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

كد ماوس